februari

Sporthogeschool rekent af met blessures

logobvs.png

Spierscheur? Peesirritatie? Enkelverzwikking? Knieklachten? Twee op de drie studenten van Fontys Sporthogeschool lopen jaarlijks één of meerdere blessures op. Deze fysieke blessures leiden vaak tot het missen van toetsen of zelfs tot studievertraging. Eén op de drie sportblessures wordt overigens opgelopen tijdens lesactiviteiten.

Om deze blessures terug te dringen is Sporthogeschool dit studiejaar het Project Blessurevrij Studeren gestart om een klimaat te creëren waarin het normaal is om zónder blessures je studie te doorlopen. Via dit project wil Sporthogeschool niet alleen haar studenten helpen, maar ook een structurele bijdrage te leveren aan de maatschappij. Haar alumni waaieren immers uit over de verschillende sportgebieden of dat nu in het onderwijs, de recreatiesport of de gezondheidstak is.

Bewust
Studenten én docenten worden via een campagne bewust gemaakt van dit programma, de inhoud en de voordelen daarvan. Naast andere interventies worden studenten ook uitgenodigd deel te nemen aan een aantal sessies Personal Prevention Training. Deze training bestaat uit een individuele intake en training met als doel het blessurepreventief gedrag te bevorderen en daarmee het risico op een blessure te verminderen. De trainingen worden verzorgd door specifiek geschoolde 4e jaars studenten Sportkunde.

Externe belangstelling
Omdat dit onderwerp meerdere opleidingen van meerdere hogescholen raakt, besteedt ook SportknowhowXL, het grootste sportinformatieplatform voor de zakelijke sportmarkt, aandacht aan dit project. Klik hier om het artikel te lezen.

Meer informatie en aan de slag!
Via www.blessurevrijstuderen.nl kan iedereen het project volgen, alle achtergrondinformatie verkrijgen én ook zelf aan de slag door de WOP-richtlijnen te downloaden.