oktober

Orthopedisch technoloog Roy Hoeijmakers wint ISPO NL afstudeerprijs

ISPO NL 2017 afstudeerprijs

Met zijn diploma vers op zak heeft afgestudeerd orthopedisch technoloog Roy Hoeijmakers de ‘ISPO NL 2017 afstudeerprijs’ gewonnen voor zijn onderzoek naar het effect van knieorthesen op schokdemping. Prof.dr.ir. Dick Plettenberg, juryvoorzitter van de ‘International Society for Prosthetics and Orthotics’ (ISPO), prees de onderzoeksmethodiek, uitvoer, bevindingen en rapportage van zijn onderzoek, waarna Roy zijn onderzoek aan de congresleden presenteerde en de prijs van €500 kreeg overhandigd.

De onderzochte knieorthese corrigeert een o-been enigszins en verlaagt bij mensen met knieartrose de druk op beschadigd kraakbeen maar beperkt ook de bewegingsvrijheid van de knie. De gevolgen hiervan op schokdemping zijn onbekend, maar zeer waardevol voor een OT-er en zijn patiënt. Roy: “Het is interessant om het effect van dit type knieorthese op schokdemping te onderzoeken met een gemakkelijk meetsysteem om de onderbouwing van een Orthopedisch Technoloog te versterken voor de productkeuze richting de zorgverzekeraar. Ook is het interessant om de mate van kniebuiging te meten om veranderingen in schokdemping te kunnen verklaren”.

Bewegingslab binnen Fontys Paramedische Hogeschool
Het bewegingslab biedt de unieke mogelijkheid om met hoogwaardige meetinstrumenten het menselijk bewegen te kwantificeren. Doorlopende onderzoeksprojecten genereren hier regelmatig interessante spin-offs, die samen met studenten verder worden ontwikkeld t.b.v. het werkveld. Technieken voor het meten van schokdemping met gebruiksvriendelijke meetapparatuur (accelerometers) vloeiden voort uit promotieonderzoek naar de invloed van lichaamshouding op kniebelasting bij mensen met knieartrose. Tim Gerbrands, afstudeerbegeleider en promovendus in het bewegingslab: “Aanpassingen aan lichaamshouding kunnen de gewrichtsbelasting sterk beïnvloeden. In het lab meten we dit tot in detail, maar in de kliniek kan dit nog niet. Roy droeg bij aan de ontwikkeling van een nieuwe techniek waarmee gewrichtsbelasting ook buiten het lab gemeten kan worden. Voor implementatie van deze techniek in de orthopedische technologie zocht Roy samenwerking met Ossür, een van de grootse leveranciers van orthesen, en kon zo vrij gebruikmaken van orthesen. Samenwerking tussen werkveld, onderwijs en onderzoek is het meest vruchtbare en mooiste dat er is, met winnaars aan alle kanten.”

Verrassende resultaten
Vlak nadat de voet de grond raakt tijdens het wandelen buigt de knie normaliter lichtjes, ten gunste van de schokdemping. De knieorthese bleek deze buiging met zo’n 16% te beperken en dus was de aanname dat de schokdemping zou verslechteren. Echter, dit bleek niet het geval: de orthese ondersteunde de schokdemping, die significant verbeterde met 7% - een contra-intuïtief resultaat, kenmerkend voor onderzoek op het front van de wetenschap. Roy over zijn bevindingen: “De resultaten van dit onderzoek zijn klinisch zeer relevant. Doordat er een effect meetbaar is op de mate van schokabsorptie (+7%) met deze accelerometers kan dit een nieuwe technologische ontwikkeling in de praktijk met zich meebrengen.”

Auteur: Tim Gerbrands