Eindhoven,
januari

Nominatie Mariska van der Giessen

mariskavandergiessenmrt2014.jpg

Voor de titel ‘Lector van het Jaar 2015-2016’ hebben ISO en ScienceGuide vier voortrekkers van innovatie op Europese schaal genomineerd van Avans, Fontys en Hanzehogeschool. Wat zijn hun eminente kwaliteiten en welke inspiratie brengen zij? 22 januari is de huldiging op de Dag van de Excellentie. ISO en ScienceGuide maken op die dag bekend wie van deze vier voortreffelijke praktijkonderzoekers - werkzaam op een reeks boeiende terreinen van Euregio economie en gezond ouder worden tot onderwijsexcellentie, reclassering en veiligheid – als de winnaar uit de bus komt.

ISO en ScienceGuide vroegen de studentenorganisaties en hogescholen vanwege het EU-voorzitterschap van ons land in dit halfjaar expliciet om lectoren voor te dragen die met hun praktijkgericht onderzoek en de vertaalslag daarvan naar het onderwijs een leidende rol in Europa durven te pakken en weten te spelen. De vier genomineerde lectoren zijn even zovele bewijsstukken dat zulke mensen er zijn. Ze zijn zeldzame parels van het HBO en zijn rolmodellen voor studenten, beroepenvelden en hoger onderwijs als geheel.

Mariska van der Giessen
Bij Fontys is Mariska van der Giessen bezig als lector op het terrein van de economie. Ook zij doet dit met een sterke Europese blik. Omdat zij vanuit Fontys Venlo actief is, ligt het accent daarbij op Euregio-samenwerking. Zwaartepunt hierin is de innovatie in het MKB en dat met een structurele blik over de grenzen. De ervaringen uit haar onderzoek op dit terrein vertaalde zij in de ontwikkeling van een ‘euregio-stream’ - een extra curriculum-accent waarin studenten met deze grensoverschrijdende aanpak leren werken - binnen de opleidingen die Fontys in de HEO-sector aanbiedt. Studenten en MKB’ers werken in haar onderzoek grensoverschrijdend samen en met de hogescholen Windesheim, Zuyd en Saxion ontwikkelt zij een Crossing Border Academy.

Ook genomineerd
Lees het hele artikel op Scienceguide.