Eindhoven,
november

Lichtprojecten Hack Glow

vrijdag 13 november live tijdens Glow NEXT

Geen trapveldje in de wijk, maar een playground vol led-verlichting, schakelpanelen, ict-tools en enthousiaste coaches uit onderwijs en bedrijfsleven. Bijna twintig jonge programmeurs hebben 7 en 8 november een weekeinde lang in een hackaton aan drie lichtobjecten voor Glow Next gewerkt. De projecten zijn vrijdag 13 november ‘s avonds te zien rond de Portiersloge op Strijp-S.

Hack Glow is opgezet door Studio Fleur Besters in samenwerking met Fontys innovatietank FED Mindz en ondersteund door MAD emergent art center Eindhoven. Zij hebben samen met de jongeren - 8 tot 16 jaar oud - en coaches bewezen dat er meer ruimte moet komen voor techies. Programmeren, techniek en design zijn onmisbare skills voor de toekomst en blijken slechts een klein beetje voeding nodig te hebben om te gaan groeien.

Dynamo Jeugdwerk en de Eindhovense Ontdekfabriek hebben het spontane initiatief uit de stad al omarmd. Na de presentatie op tijdens het tiende lichtfestival Glow gaan de initiatiefnemers samen met hen snel verder werken aan duurzame, laagdrempelige virtuele en fysieke playgrounds in de hele stad. Niet praten, maar doen!

Jochem Goedhals van Fontys FED Mindz tekende tijdens het weekeinde voor de didactische opzet van de hackaton. Hij schakelde onder andere Fontys-docent Erik Frey en Raymond Reints van Ioglo in om de techies in twee uur naar een concreet lichtconcept te coachen. Met echte brainstorms gericht op Design Thinking, zoals die in het bedrijfsleven ook worden gehouden, maakten de drie teams een eerste schets van hun beoogde project.

Daarna zijn de teams met de coaches gaan bouwen, zowel aan de software als aan het design. Ook voor begeleiders en initiatiefnemers was het letterlijk een sprong in een zwart gat, want velen kenden elkaar voor Hack Glow niet en behalve een basis opzet, was de invulling van de hackaton zo vrij mogelijk.

En zo werd er dus in een uur tijd via Marktplaats voor 5 euro een hometrainer geregeld en opgehaald, waarmee programmeur en coach Richard van Roy met de kinderen een interactieve ‘Star Wars’-lichtshow heeft gemaakt. Deelnemer Koen hackte ondertussen de api van het openbaar vervoer in Eindhoven, zodat bezoekers straks met lichtsignalen zien wanneer er een bus aankomt rijden. Verschillende coaches waren jaloers op zijn programmeersnelheid.

Met een spontane ‘uitpakparty’ maakte een groep van zo’n zes techies zondagmiddag ook kennis met de Arduino Uno. In anderhalf uur werden de vier gesponsorde kits in elkaar gezet en geprogrammeerd. Ook de begeleiders hadden er nooit eerder mee gewerkt en leerden er samen met de jongeren mee te werken.

Die aanpak sprak het het hele team aan. Ook Mart Driessen van Philips Lighting stortte zich vol in het Hack Glow-avontuur. Met meeneming van meters LED-kabels en dozen vol apparatuur vulde hij een vrij weekeinde met het enthousiasmeren en begeleiden van de jongeren. Met name het leggen van de verbindingen tussen de geprogrammeerde lichtsoftware en de bestaande en nieuw gemaakte LED-schermen bleek een uitdaging.

Die wordt deze week aangegaan door drie coaches, onder wie Fontys-student Tim van Iersel, die zondagavond meteen zelf ook een zogenaamde makey makey aanschafte om mee te programmeren. Het schakelpaneeltje zal vrijdag bij twee interactieve projecten een belangrijke rol spelen.

Vrijdag 13 november verzamelen techies en coaches zich weer samen bij de Portiersloge, waar naar verwachting vanaf 19 uur de lichtshows te zien zijn!

Hack Glow is ook ondersteund door: de ontwerpers van De Bonte RaafHackerstoreFarnellMarks Wachters NotarissenDecicon, DDCOM en Strijp-S.