Eindhoven,
oktober

Lectorale rede Mignon van Halderen: ‘Shifting Paradigms - Thought Leadership as Instigator of Societal Change’

mignonvanhalderen3.jpg

Op 15 oktober 2015 houdt dr. Mignon van Halderen, lector Thought Leadership in a Society of Change bij Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven, haar lectorale rede: “Shifting Paradigms - Thought Leadership as Instigator of Societal Change”. In haar rede verbindt Van Halderen de ideeën over paradigmaverschuivingen aan haar visie op thought leadership. Tijdens het evenement wordt het lectoraat en het hieraan gelieerde internationale onderzoeksinstituut ‘Dutch School of Thought’ gelanceerd.

Verschuivingen in paradigma
Als het gaat om thema’s als gezondheidszorg, onderwijs, de arbeidsmarkt en energie in onze samenleving, bevinden we ons in het midden van een transitie. Dit vraagt om oude wereldbeelden op te geven en ruimte te scheppen voor nieuwe ideeën. Dergelijke veranderingen vragen om verschuivingen in ons paradigma. Dat wil zeggen: verschuivingen in onze ingeslepen overtuigingen, aannames, normen en waarden met betrekking tot deze thema’s. Een concreet voorbeeld is de stapsgewijze verschuiving in onze maatschappelijke overtuigingen over hoe we omgaan met geïntegreerde vormen van werken en leven. Een verschuiving in denken en doen die veel verder gaat dan het idee van tijds- en plaatsonafhankelijk werken.

Hoewel er op dit moment veel over paradigmaverschuivingen wordt gesproken, is het voor velen niet duidelijk wat er nu mee bedoeld wordt. Tijdens haar rede verbindt Van Halderen de ideeën over paradigmaverschuivingen aan haar visie op thought leadership.

Streven naar bijdrage aan verandering
Van Halderen beschouwt thought leadership als een positioneringsstrategie gebaseerd op het uitdragen van vernieuwende zienswijzen en benaderingen, om daarmee collectief vastgeroeste manieren van denken te doorbreken en mensen te mobiliseren om nieuwe realiteiten of wereldbeelden vorm en betekenis te geven. Vanuit deze optiek streven organisaties niet in de eerste plaats naar thought leadership, maar naar een heldere bijdrage aan verandering en verbetering van economie en samenleving en naar een positionering gebaseerd op die bijdrage en het vernieuwende gedachtegoed waar die bijdrage op is gebaseerd. Van Halderen benoemt de praktische implicaties die dit heeft voor organisaties en gaat daarbij in op de rol van de leiders, managers en communicatieprofessionals in het nastreven van thought leadership' in een samenleving van verandering.

Het lectoraat Thought Leadership in a Society of Change
Het lectoraat is voor (aanstormende) communicatieprofessionals en organisaties het kenniscentrum voor hun vraagstukken en uitdagingen op het gebied van thought leadership. Het ontwikkelt inspirerende casestudies, reikt methoden en (meet)instrumenten aan die organisaties ondersteunen bij hun thoughtleadershipstrategie, en publiceert academische en praktijkrelevante artikelen om thought leadership inhoudelijk scherp op de internationale kaart te zetten. Met de Dutch School of Thought creëert het lectoraat (inter)nationale samenwerkingsverbanden met onderwijs- en onderzoeksinstellingen om thought leadership te professionaliseren tot een verrassende en waardevolle positioneringsstrategie.

Gallery of Thoughts
Het evenement gaat vergezeld met een Gallery of Thoughts; een ‘walk-through’ expositie door studenten van Fontys Hogeschool Communicatie Eindhoven, die verbeeldingskracht en creativiteit combineren om gasten te inspireren met actuele paradigmaverschuiving op belangrijke thema's in onze samenleving.