Lectoraat Sportbusiness onderzoekt waarde van topsportevenementen in Brabant
De Voogd says: 'Oranje-rood can make Eindhoven proud yet again'
In dit paasweekend doet het lectoraat Sportbusiness, samen met studenten SPECO Sportmarketing, onderzoek naar de maatschappelijke en economische betekenis van de Euro Hockey League op de velden van Oranje Rood in Eindhoven. De Euro Hockey League is de Champions league van het hockey en de organisatie verwacht zo’n 14.000 bezoekers.
Dit project past in de bredere opdracht van de provincie Brabant aan het lectoraat om de waarde van diverse topsportevenementen in Brabant te onderzoeken t/m 2019. Het gaat om topsportevenementen waar de provincie in investeert vanwege de economische en sociale waarde en de betekenis voor Brabant branding. Samen met het Mulier Instituut heeft het lectoraat een methode ontwikkeld om de impact van deze evenementen te onderzoeken. De focus ligt op de extra bestedingen die als gevolg van de evenementen in de lokale/Brabantse economie terecht komen en daarnaast gaat het om de impact van de evenementen op trots, imago en bewegen.
Naast de Euro Hockey League onderzoekt het lectoraat de GP Adrie van der Poel, RICOH Open, de Ster ZLM toer, het EK Vrouwenvoetbal, Marathon Eindhoven, Indoor Brabant, Outdoor Brabant en de World Cup Swimming.
Het veldwerk wordt gedaan door studenten die dit kunnen gebruiken voor de verplichte Personal Branding activiteiten. Daarnaast leren de studenten wat praktijkgericht onderzoek in het werkveld inhoudt en krijgen ze inzicht in de manier waarop de waarde van topsportevenementen in kaart wordt gebracht.
Voor meer informatie: lector Mark van den Heuvel, mark.vandenheuvel@fontys.nl