Tilburg,
april

Koninklijke onderscheiding Thijs Kemmeren

Thijs Kemmeren - Ridder Oranje-Nassau

Thijs Kemmeren heeft vandaag in Goirle de onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje-Nassau ontvangen. Hij heeft deze onderscheiding gekregen voor zijn bijzondere verdiensten voor de samenleving, zowel lokaal als landelijk. Thijs Kemmeren was en is actief voor culturele organisaties (zoals Factorium), de sportwereld (Willem II, stg. De Sportwereld), de politiek (PvdA), het bedrijfsleven (Ledenraad Rabobank) en het onderwijs. Wat betreft het laatste: hij was negentien jaar verbonden aan Fontys Economische Hogeschool Tilburg.

In zijn werk voor Fontys Economische Hogeschool Tilburg heeft Thijs Kemmeren zich altijd ingezet voor de ontwikkeling van burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid bij studenten en medewerkers. Hij deed dat door te pleiten voor Bildung in de opleidingen en in het Honours Programme ‘De sportwereld’. Maar ook door te participeren in activiteiten van de stichting FEHT for Life, zoals SPECO-Alpe d’Huzes (2010) en het project Schoolplein14 (2015-2017).

FEHT for Life is een stichting van Fontys Economische Hogeschool Tilburg die de maatschappelijke verbondenheid van de hogeschool inhoud geeft met projecten die aansluiten bij het onderwijs van de verschillende opleidingen van FEHT.

Thijs Kemmeren en Schoolplein14
Bijzonder is de rol die Thijs Kemmeren speelt in een samenwerkingsverband voor het project Schoolplein14 van FEHT for Life en de Cruyff Foundation. Fontys Economische Hogeschool Tilburg heeft hem in 2015 aangesteld als leider van dit project.

Het project beoogde op dertien scholen een Schoolplein14 te realiseren onder de naam: Schoolplein 14 voor 013. Schoolplein14 is een initiatief van de Johan Cruyff Foundation. Het wil alle leerlingen uit het primair onderwijs uitdagen en stimuleren met elkaar te spelen en te sporten. De doelstellingen van Schoolplein14 zijn het bevorderen van een actieve leefstijl bij kinderen en het leren van respect voor elkaar. Ook het versterken van de band tussen school en wijk is een doel.

Inmiddels zijn er elf scholen in Tilburg en omgeving van een Schoolplein14 voorzien en zullen dat er volgens planning zestien zijn aan het einde van dit jaar. Bijzonder was in 2016 de opening van een Schoolplein14 op basisschool Het Prinsenbos van asielzoekerscentrum Gilze (AZC Gilze).

Thijs Kemmeren fungeert als spil in het web van allerlei instanties die samenwerken in het project Schoolplein14, zoals scholen, welzijnsorganisaties, sportorganisaties, bedrijven en de gemeente. Hij weet deze partijen op een inspirerende wijze aan te spreken en te verbinden voor dit project. Samen met deze organisaties is hij erin geslaagd om vijfduizend kinderen een betere toekomst te geven.

Auteur: Jan de Leeuw