Eindhoven,
september

Het Durven Delen Onderwijsspel

logo.jpg

Lisette Bastiaansen, docent aan Fontys Hogeschool Communicatie, heeft samen met collega Rob van den Nouweland en in samenspel met een groot aantal onderwijsinstellingen en medestudenten van de master Pedagogiek die ze volgt, het Durven Delen Onderwijsspel, ontwikkeld.

Volgens Lisette breekt het Durven Delen Onderwijsspel een lans voor echte gesprekken over het leraarschap, voor persoonlijke thema's en vragen die normaliter niet zomaar te berde worden gebracht, zoals persoonlijke waarden, motivatie, zelfbeeld en de manier van communiceren met leerlingen. “Het spel is gebaseerd op de 'truth' or 'dare' gedachte. Doordat het lollig, spannend en kwetsbaar tegelijk is, ontstaat een hele goede sfeer in de groepjes die er mee aan de slag gaan”, zo zegt ze.

Het bespreekbaar maken van de ‘persoon van de leraar’ en eventuele ontwikkel- of groeipunten op dit vlak blijkt niet altijd even eenvoudig. "Tijdgebrek door de waan van alle dag, maar soms ook angst om je kwetsbaar op te durven te stellen dat zijn dan onderliggende redenen. Ook leraren met veel ervaring durven lang niet altijd te delen wat hen op dit vlak bezighoudt. Tegelijkertijd worstelen vele (startende) leraren juist met vragen die op dit gebied liggen. Het spel biedt leraren de mogelijkheid om op een ongedwongen manier met deze vragen aan de slag te gaan en kracht en kwetsbaarheid te delen”, zo vertelt Lisette.

Het Durven Delen Onderwijsspel kan volgens de bedenkers worden ingezet op team- of heidagen, als intervisie- of gespreksinstrument voor startende leraren, bij het ontwikkelen van een (pedagogische) visie, bij het voeren van individuele gesprekken met medewerkers, bij het verbeteren van samenwerking of bij het op gang brengen van en veranderingsproces in een schoolorganisatie.

Het Durven Delen Onderwijsspel kost € 39,95 en is te bestellen via info@samenspraeck.nl onder vermelding van onderwijsinstelling, naam, adres en aantal exemplaren.

Voor meer informatie over het spel kunt u contact opnemen met Lisette Bastiaansen via tel: 06 11129032 of mail: lisette@samenspraeck.nl.