Eindhoven,
november

Geslaagd symposium ‘Ondersteunde Communicatie: Praten kan ik niet…, maar communiceren wil ik wel!’

symposiumfhpnov15.jpg

Op donderdag 12 november vond bij Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) het symposium ‘Ondersteunde Communicatie: Praten kan ik niet…, maar communiceren wil ik wel!’ plaats. Het symposium was het slotstuk van het gelijknamige RAAK PRO-project dat is genomineerd voor de Raak-award 2015. Ondersteunde Communicatie bij kinderen en jongeren met een meervoudige beperking staat centraal binnen dit vierjarige project, waarin is gezocht naar de best passende, en geïndividualiseerde wijze waarop de communicatie het best ondersteund kan worden.

Het symposium startte met een korte inleiding over het project, waarna wethouder Visscher van Gemeente Eindhoven vanuit haar portefeuille Jeugd, Onderwijs, Verkeer en Vervoer het symposium opende met een bevlogen relaas over communicatieve beperkingen bezien vanuit het beleidsperspectief. Na een introductie over Ondersteunde Communicatie en de rol hiervan binnen de zorgverlening door dr. Yvonne van Zaalen (FPH), werd het plenaire ochtenddeel afgesloten door een vraaggesprek tussen Stijn Deckers (FPH) en John van Heukelingen, de vader van Manon, een jonge vrouw van 28 met het Pitt Hopkins Syndroom.  Meer dan 200 personen hebben het goed georganiseerde symposium bezocht. De deelnemers waren zeer tevreden over de inhoud van de dag. Op sociale media is veel aandacht besteed aan het symposium. RAAK SIA, de subsidieverstrekker, heeft zelfs een verslag van de dag gemaakt met een aantal korte video’s, klik hiervoor op deze link.

Het project
Het aantal kinderen en jongeren met een verstandelijke of een meervoudige beperking in Nederland wordt geschat op zo’n 300.000. Een groot deel van deze groep ervaart ernstige problemen met spraak, taal én dus met communicatie. Er zijn weliswaar hulpmiddelen beschikbaar om de communicatie te vergemakkelijken; denk aan bijvoorbeeld een spraakcomputer, maar veel jongeren hebben daar geen toegang toe of de hulpmiddelen voldoen niet helemaal. Een van de oorzaken is dat professionals in de praktijk en hulpmiddelenleveranciers te weinig afstemmen over het juiste hulpmiddel op het juiste moment, passend bij de cliënt.

Beste ondersteuning
Het project ‘Praten kan ik niet…maar communiceren wil ik wel’ van Fontys Hogescholen heeft daarvoor een oplossing bedacht. Binnen de projectgroep is consensus bereikt over de wijze waarop de beperkingen en mogelijkheden van kinderen en jongeren met een meervoudige beperking in kaart gebracht kunnen worden. Aan de hand hiervan kunnen professionals en hulpmiddelenleveranciers bepalen hoe de communicatie van deze groep het beste ondersteund kan worden.

Boek
Tijdens het symposium werd ook het eerste exemplaar van het boek ‘Praten kan ik niet …, maar communiceren wil ik wel!’ uitgereikt aan de wethouder van Eindhoven en een vertegenwoordiger van SIA (subsidieverstrekker) en natuurlijk aan de twee redacteuren van het boek dr. Yvonne van Zaalen en Stijn Deckers, medewerkers van team Interprofessioneel Samenwerken aan complexe zorgvragen van de Fontys Paramedische Hogeschool Eindhoven.