Eindhoven,
september

Frank Crasborn benoemd tot lector FLOS

frankcrasborn.jpg

Frank Crasborn is door het College van Bestuur van Fontys Hogescholen benoemd tot lector bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Hij gaat vanaf 1 oktober het nieuwe lectoraat ‘Integratief Opleiden en Boundary Crossing’ inrichten.

In HBO-lerarenopleidingen komen verschillende ‘praktijken’ samen: die van het opleidingsinstituut (theorie) en van de school (praktijk), die van vakinhoudelijke en beroepsgerichte kennis- en vaardigheden en van ‘snel denken’ als practioner en ‘traag denken’ als onderwijsontwerper/onderzoeker. Kortom: er is sprake van een hybride leer- en opleidingsomgeving. Het nieuwe lectoraat wil een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een integratieve opleidingsdidactiek die de verschillende ‘werelden’ in deze hybride omgeving krachtig met elkaar verbindt. Een belangrijke invalshoek daarbij is die van ‘boundary crossing’. Vanuit dit perspectief wordt speciaal aan het opleiden op en over de grenzen van verschillende (nieuwe) praktijken veel leer- en ontwikkelingspotentieel toegedicht.

Door de wol geverfd
Frank Crasborn werkte jarenlang als opleider, onderzoeker en projectleider binnen de Fontys lerarenopleidingen. Ook was hij actief als docent bij de Hogeschool Pedagogiek en de Opleidingen Speciaal Onderwijs van Fontys en als trainer en consultant in het voortgezet onderwijs. Als universitair (hoofd)docent was hij verbonden aan de Open Universiteit en de Universiteit Maastricht. Momenteel is hij associate lector bij Fontys Lerarenopleiding Sittard en co-programmaleider van het netwerk van academische opleidingsscholen in Limburg.

Prijswinnaar
Crasborn promoveerde aan de TU/e op de professionalisering van werkplekbegeleiders van leraren. Voor enkele van zijn publicaties ontving hij van zowel de Amerikaanse Association of Teachers Educators (ATE, 2009) als van de Vereniging van Lerarenopleiders Nederland (VELON, 2014) de jaarlijkse prijs voor de beste (onderzoeks)publicatie.