Eindhoven,

Fontysstudenten vallen in de prijzen tijdens BrainsAward 2016

brainsawardallewinnaars.jpg

Het Muziekgebouw Eindhoven verzorgde woensdagavond 25 mei de drukbezochte finale van BrainsAward 2016. Tijdens de finale werden er twintig potentiële ideeën gepitcht, waaronder vier ideeën van Fontysstudenten. Daarvan won het innovatieve idee ‘Festitray’ de HBO Innovatie prijs en ‘S.E.L. : Smart Emergency Lighting’ de Leefbaarheidsprijs.

Het team achter ‘Festitray’, Rick Lewis (Mechatronica), Corien Gruppen (Toegepaste wiskunde), Erik Boonekamp (International marketing), Pleun van den Akker (Communicatie) en Olaf Blankendaal (SPECO communicatie), kwam op het idee vanuit een minor Ondernemerschap en heeft tijdens het ontwikkelen van de innovatie een octrooi aangevraagd, zodat niemand anders er met hun idee vandoor kon gaan.

Het innovatieve idee ‘S.E.L. : Smart Emergency Lighting’ van Willem Hendriks (Bedrijfsmanagement MKB) kreeg de Leefbaarheidsprijs van de gemeente Eindhoven, omdat zij erg te spreken was over het idee en hopen dat ‘S.E.L.’ daadwerkelijk uitgerold gaat worden. Hendriks heeft al aangegeven graag een traject bij het Centrum voor Ondernemerschap te willen volgen om zijn onderneming op te starten.

​(Voor meer informatie over de winnende projecten, bekijk bijgevoegd document. Voor meer informatie over alle inzendingen van Fontys klik hier.)

BrainsAward
De BrainsAward is een ideeënwedstrijd voor studenten van Fontys, Design Academy Eindhoven, TU/e, SintLucas en het Summa College. De jaarlijkse wedstrijd daagt de Eindhovense student (MBO, HBO of WO) uit om vernieuwende, creatieve en maatschappelijk relevante ideeën of producten te presenteren. Voor de beste inzendingen waren dit jaar zes prijzen van in totaal 20.000 euro beschikbaar, waarvan ook de overall prijs voor het beste idee. Dit jaar gingen er twee prijzen naar Fontys, een naar de Design Academy Eindhoven, TU/e en SintLucas. Het Summa College won dit jaar helaas geen prijs.

De wedstrijd is voor de deelnemende scholen, maar ook voor de gemeente Eindhoven van groot belang.
‘’Het belang van deze wedstrijd is dat het brein wordt geprikkeld waardoor studenten hun creativiteit en bevlogenheid kunnen loslaten op vraagstukken in de maatschappij. Hun bijdrage in oplossingen kan de wereld een stukje beter maken. Dat zien we elk jaar weer terug in de ingezonden ideeën bij de BrainsAward’’, aldus Irene Vriezen, Marketing en Communicatie bij Fontys Centrum voor Ondernemerschap.

Deze Fontysstudenten kunnen zich ook nog aanmelden of voorgedragen worden voor de Fontys Denk Groter Prijs 2016.

Auteur: Björn Rommens
Reacties (0)