Eindhoven,
januari

Fontys reikt Onderzoeksprijs 2016 uit

onderzoeksprijs.jpg

Tijdens de Nieuwjaarsontmoeting op maandag 4 januari werd voor het eerst de Fontys Onderzoeksprijs uitgereikt. De eerste prijs ging naar het project ‘Praten kan ik niet….maar communiceren wil ik wel’ van Stijn Deckers en Yvonne van Zaalen van Fontys Paramedische Hogeschool. De prijs is losgemaakt van de Fontys Onderwijsprijs, die eerder bij de opening van het studiejaar uitgereikt werd. Met deze prijs benadrukt Fontys het belang dat gehecht wordt aan praktijkgericht onderzoek en biedt het een verdiend podium aan de onderzoeksprestaties van de collega’s.

De negen inzendingen zijn beoordeeld door een jury die aangenaam verrast was door de brede range aan onderzoeken. Zo waren er promotieonderzoeken, RAAK- onderzoeksprojecten, masterscripties en lectoraatsonderzoeken. Belangrijke beoordelingscriteria waren ondermeer bruikbaarheid, toepasbaarheid en de gebleken aantoonbare waardering daarvan. Alle inzendingen beantwoordden aan deze criteria waarmee de maatschappelijke opdracht van Fontys ook via het praktijkgerichte onderzoek wordt vormgegeven.

Eerste prijs voor ‘Praten kan ik niet…maar communiceren wil ik wel’
Met hun onderzoeksproject ‘Praten kan ik niet...maar communiceren wil ik wel’ wonnen Stijn Deckers en Yvonne van Zaalen van Fontys Paramedische Hogeschool de eerste prijs.

Het aantal kinderen en jongeren met een verstandelijke of een meervoudige beperking in Nederland wordt geschat op zo’n 300.000. Een groot deel van deze groep ervaart ernstige problemen met spraak, taal én dus met communicatie. Een van de problemen is dat professionals in de praktijk en hulpmiddelenleveranciers te weinig afstemmen over het juiste hulpmiddel op het juiste moment, passend bij de cliënt. Een van de achterliggende oorzaken was dat professionals (logopedisten, leerkrachten, ergotherapeuten, pedagogen etc.) weinig tot geen kennis en expertise hebben opgedaan met betrekking tot Ondersteunde Communicatie in hun opleiding.

Communicatie ondersteunen
Dit project bedacht hiervoor een oplossing. Binnen de projectgroep is consensus bereikt over de wijze waarop de beperkingen en mogelijkheden van kinderen en jongeren met een meervoudige beperking in kaart gebracht kunnen worden. Aan de hand hiervan kunnen professionals en hulpmiddelenleveranciers bepalen hoe de communicatie van deze groep het beste ondersteund kan worden. Daarnaast zijn ook testen, vragenlijsten en observatiemethoden beschikbaar, die gebruikt kunnen worden voor het in kaart brengen van beperkingen, vaardigheden en mogelijkheden van deze jongeren.

Grote maatschappelijke impact
Het juryrapport vermeldt dat ‘dit een praktijkgericht onderzoek avant la lettre is. Het probleem is mede door het veld geformuleerd, er is een scala aan activiteiten ontwikkeld en alle betrokken groepen hebben een rol gespeeld in het onderzoek. De maatschappelijke impact is groot, bruikbaarheid en toepasbaarheid zijn hoog en er is een duidelijke relatie gelegd tussen werkveld, onderwijs en betrokkenen’.

Working = learning
De tweede prijs is gewonnen door Miranda Snoeren van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid met haar dissertatie ‘Working = learning’, een gedegen studie naar een zeer actueel onderwerp. Uit de dissertatie spreekt haar grote fascinatie voor leren in de brede zin van het woord en in het bijzonder het leren van (toekomstige) beroepsbeoefenaren op de werkplek, dat een informeel en emergent (weinig planbaar en controleerbaar) karakter heeft. Met deze insteek biedt zij een waardevolle bijdrage aan de hedendaagse discussies over professionele ontwikkeling, human resource development en een leven lang leren.

Verduurzaming van de vastgoedsector
De derde prijs is voor Bart de Zwart van Fontys Hogeschool Management, Economie en Recht met het project ‘Vastgoed van de toekomst’, waarmee hij een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan kennisdeling en kennisontwikkeling op het terrein van de verduurzaming van de vastgoedsector in de regio.