Eindhoven,
december

Fontys-onderzoekers krijgen subsidie voor gymlessen-studie

spelendekinderen11.jpeg

Voor de derde keer in hun loopbaan kan er gebak op tafel voor Lars Borghouts en Menno Slingerland, docenten aan de Sporthogeschool van Fontys. Samen sleepten zij een RAAK-publiek subsidie in de wacht van bijna 300.000 euro. De komende twee jaar gaan de Fontys-docenten samen met een aantal partners onderzoek doen naar het inzetten van de methode Lesson Study in het lo-onderwijs.

"Ik moet heel eerlijk zijn: we hebben als 'penhouder' ook een keer naast een RAAK-subsidie gegrepen. Maar drie op vier is toch niet slecht", aldus een verheugde Borghouts. Eerder haalden zij al identieke subsidiebedragen binnen voor Fontys met de onderzoeksprojecten 'Punt voor Gym' en 'Basisscholen in Beweging'. Gisteren kwam daar 'Lesson Study' bij: van de 68 ingediende onderzoeksprojecten eindigde deze als nummer drie. "We wisten na de eerste ronde eigenlijk al wel dat de kans groot was dat de aanvraag werd toegekend."

Observeren
Lesson Study is een methode die al decennia lang gebruikt wordt in Japan. Kern daarvan is dat docenten samen een of meerdere lessen voorbereiden over een onderwerp waarvan zij weten dat leerlingen daar veel moeite mee hebben. Samen bedenken de docenten hoe je zo'n onderwerp gemakkelijker te begrijpen laat zijn. "Een van de docenten brengt dit vervolgens in een les in, waarbij de collega's de leerlingen observeren. Daarna wordt de les geanalyseerd en aangepast aan de bevindingen, waarna een andere docent uit de groep deze verbeterde les in praktijk brengt. Ook deze wordt geanalyseerd waarna eventueel nog een derde verbeterde les volgt."
De laatste jaren is Lesson Study vanuit Japan overgewaaid naar de Verenigde Staten en Engeland. Sinds kort zijn ook de universiteiten van Amsterdam, Groningen en Utrecht ermee aan het experimenteren. "Alleen gaat het dan altijd om met name exacte vakken zoals wiskunde. Wat nieuw is aan ons voorstel is dat we deze methode willen inzetten om leraren lichamelijke opvoeding te helpen bij de professionalisering van hun vak."
En dat is waar Borghouts (foto uiterst rechts) en Slingerland het 'gat in de markt' vonden. "De methode is nog nooit ingezet bij dit vakgebied. Er is ook nauwelijks of geen onderzoek naar gedaan. Terwijl wij denken dat het juist bij gymlessen uitstekend kan werken omdat je daar de leerlingen zo goed kunt observeren."
Bij het onderzoek, waarmee het tweetal in februari gaat beginnen, wordt de methode Lesson Study vergeleken met een gewone workshop. Aan de hand van de reacties van docenten, leidinggevenden en metingen bij leerlingen wordt bepaald welke methode het beste werkt. Dat doen de Fontys-docenten overigens niet alleen, zo benadrukt Borghouts. "We hebben gelukkig ook een aantal belangrijke partners in dit onderzoek: de Universiteit Gent, Universiteit Utrecht, binnen onze eigen instelling Fontys Lerarenopleiding Tilburg en verschillende academische opleidingsscholen."

Auteur: Jan Ligthart