Eindhoven,
oktober

Fontys ICT studenten naar hackwedstrijd in Birmingham

In het weekend van 17 t/m 19 oktober reizen vier studenten van Fontys Hogeschool ICT uit Eindhoven naar Birmingham om daar tijdens een ‘Hackweekend’ de strijd aan te gaan met andere Europese teams. Doel is een smartphone App voor alternatief vervoer te ontwikkelen. De studenten worden afgevaardigd door de gemeente Roermond in het kader van INVOLVE, een Europees project dat gericht is op kennisuitwisseling over mobiliteitsmanagement in een publiek-private samenwerking.

Smartphone App voor alternatieve vervoerswijzen
Tijdens het Hackweekend ontwikkelen de verschillende teams een Smartphone App. Deze App moet bijdragen aan een beter gebruik van alternatieve vervoerswijzen. Dit kan zijn door betere informatie te bieden over Openbaar Vervoer, door gedeeld autogebruik te stimuleren of door fietsen of lopen aantrekkelijker te maken. Het team dat de beste App ontwikkelt, wint de mogelijkheid deze App verder door te ontwikkelen en op de markt te brengen. Het team ontvangt daarbij professionele ondersteuning van een bedrijf uit Engeland.

Studenten
De vier studenten aan de opleiding HBO-ICT in Eindhoven zijn allen derdejaars studenten. Thijs Hendrikx, Rick Beumers, Job Burg en Fabian Giger volgen de studieroutes ICT & Media Design, ICT & Software Engineering en ICT & Smart Mobile. Samen brengen zij kennis mee uit diverse disciplines van het vakgebied ICT, waardoor zij een goede kans maken een goed werkend concept te bedenken en te presenteren. Natuurlijk hopen ze daarmee uiteindelijk in de prijzen te vallen.

Organisatoren
De deelname aan dit Hackweekend van de vier studenten van Fontys Hogeschool ICT wordt georganiseerd door de Gemeente Roermond als onderdeel van het Europese kennisuitwisselingsproject INVOLVE. Eén van de partners in INVOLVE is CENTRO, de vervoersautoriteit van de British West Midland, gevestigd in Birmingham. Het Hackweekend wordt door CENTRO georganiseerd. CENTRO heeft de andere INVOLVE-partners gevraagd deelnemers aan het Hackweekend af te vaardigen. Dit project wordt mede gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en wordt mogelijk gemaakt door het INTERREG IVC programma.