Tilburg,
december

Fontys Hogeschool Journalistiek naar Tilburgse Spoorzone

spoorzone-2.jpg

Fontys verhuist haar opleiding Journalistiek naar de Tilburgse Spoorzone, waar het onderdeel wordt van een mediacluster. Hiermee investeert Fontys in een open kennisinstelling waar onderzoek, onderwijs en ondernemerschap met het bedrijfsleven vorm krijgen.

In juni 2016 sprak Fontys samen met de gemeente Tilburg, Tilburg University en de Onderwijsgroep Tilburg (ROC) al de intentie uit om te gaan samenwerken in een mediacluster in de Tilburgse Spoorzone. De eerste verkenningen geven nu groen licht voor verdere uitwerking. Ook voor de Persgroep wordt het steeds aantrekkelijker om mee te doen. Met de Persgroep, Tilburg University en de Onderwijsgroep Tilburg verkent Fontys momenteel de mogelijkheden om onderwijs, onderzoek en ondernemerschap in de Spoorzone te verbinden.

Jan Welmers, collegelid Fontys: “We gaan het zó aantrekkelijk maken dat het werkveld er bij wíl horen. Een reële praktijksituatie is wat studenten triggert. Zien waar je het voor doet, in contact met het werkveld. De krachten bundelen met partners uit het werkveld is daarom noodzakelijk. We willen daar graag een actieve bijdrage aan leveren en waar het kan een voortrekkersrol vervullen. Dit is een prachtige kans om samen met onderwijspartners en het werkveld een unieke leeromgeving voor onze studenten te creëren.”

Spoorzone-wethouder Berend de Vries is erg blij met het besluit van Fontys om de Hogeschool Journalistiek naar de Spoorzone te verhuizen: “Ik heb er vertrouwen in dat de keuze van Fontys ook voor andere onderwijs- en onderzoekspartners en private partijen aanleiding is om eenzelfde stap te zetten, zodat we samen in het mediacluster de krachten kunnen bundelen.”

In het project Broeinest Brabant dat in 2017 start, worden de eerste vormen van samenwerking in de Spoorzone al zichtbaar. Fontys, De Persgroep, Starterslift en Bibliotheek Midden-Brabant bundelen daar de krachten om studenten Journalistiek te begeleiden naar zelfstandig ondernemerschap. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek verleende hiervoor onlangs subsidie.

Van een daadwerkelijke verhuizing van Fontys Hogeschool Journalistiek naar een nieuw gebouw in de Spoorzone is voorlopig nog geen sprake. Daar gaat nog een aantal jaren van voorbereiding en bouw aan vooraf. Samenwerking tussen onderwijspartners en bedrijfsleven zal in de tussentijd alvast vorm krijgen in de Spoorzone.

Auteur: Inge Janssen