Eindhoven,
april

Fontys Educational Designers winnen Gouden Plag

goudenplag.jpg

Vier creatieve medewerkers presenteren op 16 april tijdens het Docentevent hun ‘beste idee’ voor het ontwerpen van inspirerend onderwijs en winnen daarmee de Gouden Plag. Een nadere kennismaking met ‘de vier jongens’ en hun ambitie.

Stel jezelf eens voor?
Hallo allemaal, wij staan sinds het docentevent bekend als de “drie jongens” maar wij zijn eigenlijk de “vier jongens”. Namelijk: Erik Meester, werkzaam bij FHKE, 28 jaar oud en een fervent jiu jitsuka ‘meester’. Peter Biekens, werkzaam bij FIBS, 34 jaar oud , doet aan mountenbiken en houdt van muziek. Jordi van de Ven, werkzaam bij FHRM TP, 28 jaar oud en heeft als hobby bezig zijn met kunst, cultuur en filosofie en Jochem Goedhals werkzaam bij FEC & BEnT, 28 jaar oud en regelmatig te vinden in de boksschool. Gezamenlijk hebben we als hobby ‘onderwijs ontwerpen’.

Jullie deden een gooi naar het beste idee bij het Docentevent? Hoe kwamen jullie op dat idee?
Tijdens een Fontys Young Professionals event hebben we elkaar leren kennen. Vanuit onze passie waren wij daar alle vier betrokken als workshopleider. Tijdens de borrel bleek dat we een gezamenlijke ambitie hebben: wij geloven dat onderwijs niet alleen inspirerend moet zijn voor studenten, maar ook voor onszelf (docenten). Die inspiratie zorgt ervoor dat we ons goed voelen en elke dag opnieuw met veel energie en plezier onderwijs geven dat bijdraagt aan het opleiden van de competente rebel. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het ‘hoe’ van onze ambitie. Hoe kunnen wij onszelf en andere docenten helpen bij het ontwerpen van inspirerend onderwijs? Zo kwamen we uit bij Fontys Educational Designers (FED’s).

Bij FED werken we volgens het gedachtengoed van ‘Design Thinking for Educators’. Er wordt volgens de eduScrum methodiek gewerkt aan het (her)ontwerpen van leerarrangementen en curricula. FED is de hele week bereikbaar, direct of op afspraak, voor alle Fontysdocenten. Samen met hen gaat FED aan de tekentafel zitten en vervult daarmee ook de functie van creatief loket. Aanvullend organiseren we sessies, workshops en lezingen over educatieve ontwerpstrategieën, breinleren, creatief denken, 21st century skills en blended learning. Het is mogelijk om bij FED extra ondersteuning aan te vragen in de vorm van co-teaching of coaching op de eigen werkplek. Ook kan FED aansluiten in bijvoorbeeld ontwerpsessies binnen het eigen instituut.

Omdat wij zelf ook lesgeven komt onze motivatie ten eerste uit onze eigen behoefte om samen te ontwerpen met andere docenten. Daarnaast is tijdens het docentevent ook weer gebleken dat velen van ons behoefte hebben aan gezamenlijk ontwerpen middels nieuwe strategieën.

Jullie winnen de eerste prijs, de gouden plag. Hoe gaat het nu verder met jullie briljante idee?
De volgende stap is dat de “vier jongens” het kernteam van FED gaan vormen met daarom heen een flexibele schil van andere FED’s die binnen hun instituut ook weer docenten kunnen bijstaan bij het (her)ontwerpen. Daarnaast willen we graag opereren vanuit een fysieke plek die uitdaagt tot creativiteit en samenwerken, waar docenten graag heen komen omdat ze weten dat ze met iets tastbaars naar huis gaan. Het CvB steunt ons plan en wij zijn in gesprek met onze directeuren over de facilitering van bovenstaande ideen. Daarnaast zullen docenten aan moeten geven dat zij behoefte hebben aan het kernteam FED om zelf ook een FED te worden zodat we onze gezamenlijke ambitie kunnen behalen: inspirerend en activerend onderwijs dat de competente rebel vormt die klaar is voor de volgende stap in zijn of haar leven.

Wat betekent 'Denk Groter' voor ieder van jullie persoonlijk? Wat is je volgende uitdaging?

Erik Meester: Durven ambitieus te zijn, samen uitdagingen aan gaan ook al ligt de oplossing niet meteen klaar!

Jordi van de Ven: Elkaar uitdagen de grenzen van het denken open te zetten. Iedere gedachte omarmen die ter tafel komt. Samen groeien door elkaars gedachten onvoorwaardelijk te steunen en zo uit te sluiten dat we gedachten over het hoofd zien die het verschil kunnen maken voor een individu, groep of samenleving. De uitdaging voor mij als FED is om samen met anderen onderwijs te ontwerpen waarin groot denken de regel is in plaats van een uitzondering.

Peter Biekens: Denk groter is voor mij je grenzen blijven verleggen door andere paden te bewandelen dan voorheen. Het is soms ongelooflijk wat er kan ontstaan als je de verbinding zoekt en combinaties maakt met nieuwe mensen, nieuwe onderwerpen en werkvelden. De energie die dan kan ontstaan is echt geweldig!

Jochem Goedhals: Voor mij betekent 'Denk Groter' dat je je als mens moet blijven ontwikkelen in de breedste zin van het woord. Ontwikkelen kun je pas als je jezelf uitdaagt en dat blijkt vaak een lastige combinatie. Daarom is het belangrijk dat je individueel maar ook samen nieuwe ontwikkeldoelen stelt.

Onze volgende uitdaging is:

• Tijdens het volgende docentevent een inspirerende lezing geven over het eerste deel van onze reis als FED’s. En tijdens ons verhaal de wall of fame bespreken waarbij de nieuwe Fontys Education Designers worden benoemd die samen met ons een geweldig nieuw onderwijsontwerp hebben ontwikkeld.
  • De Fontys Denk Groter Prijs winnen.
  • En het is voor ons een uitdaging om samen met anderen onderwijs te ontwerpen waarin groot denken de regel is in plaats van een uitzondering.