januari

Fontys Best Business al tien jaar een succes

team Payproof troeft concurrentie af

FBB2017

“Verwacht is een groot woord, maar ik had er goede hoop op dat we in de finale zouden staan. Ons idee is gewoon zo innovatief, dat we daar wel mee moesten scoren!” zegt Robert van den Boom, mede-winnaar van Fontys Best Business 2017 en student Ondernemerschap en Retail Management bij Fontys Hogeschool Marketing en Management. Dit jaar vierde de businessplannen-competitie voor eerstejaars studenten haar 10-jarig jubileum. En weer was het een groot succes.

Ga er maar aanstaan; studenten motiveren om - in hun eigen tijd - vele uren in een businessplan te steken, zich tip top aan te kleden en hun plan ten overstaan van een compleet gevulde zaal concurrenten én kritische jury te verdedigen. Toch lukt het Ingrid Noordman-Peels en René Kastelijn, docenten van Fontys Hogeschool Marketing en Management en organisatoren van Fontys Best Business, ieder jaar weer om een grote groep eerstejaars te enthousiasmeren om de strijd met elkaar aan te gaan. Het geheim van het succes zit ongetwijfeld ergens in de juiste mix van onderzoek, brainstormen, samenwerken, creëren en presenteren. En waar het deze jubileum-editie betreft: een exclusieve presentatie van topspreker Remco Claassen. Leren was nog nooit zo leuk!

Enthousiasmerende mix
Zo’n 85 studenten gaan in teams aan de slag voor een bestaand merk. Zij bedenken een nieuw product of dienst voor deze firma en worden uitgedaagd om daarbij alles op te tuigen wat nodig is om het succesvol in de markt te zetten. Een naam, logo, marketingplan, bedrijfslocatie, machinerie, alles wat het plan completer maakt en vooruit helpt. Vervolgens presenteren de teams hun plan in diverse rondes aan een echte vakjury. Leuk meegenomen is dat de drie beste teams geldprijzen winnen van respectievelijk 250,- (gesponsord door Markteffect), 500,- en 1.000,- (gesponsord door de Rabobank Eindhoven-Veldhoven en Rabobank De Kempen). Verder geeft pitchtrainer Bliqsem een ondernemerslunch weg aan het team met het meest opvallende idee. Sandra Baart namens hoofdsponsor Rabobank Eindhoven-Veldhoven en Rabobank De Kempen: “Ons credo is ‘growing a better world together’. Ondernemerschap en talentontwikkeling zijn daarin heel belangrijk. Hoe mooi is het dan, dat je in je achtertuin, op deze geweldige opleiding, een bijdrage kunt leveren aan precies die competenties van een nieuwe generatie ondernemers!”

Innovatieve ideeën
Ook deze tiende editie bracht een scala aan frisse en innovatieve bedrijfsideeën voort. Zo wilde ‘Meneer Boon’ voor AH verspakketten samenstellen van groenten in de categorie ‘buitenbeentjes, blies team ‘Chocolonely’ de Gouden Wikkel competitie nieuw leven in, en wilde ‘MowBow’ stappers veilig naar huis krijgen door ze aan elkaar te koppelen met een handige app en samen een Uber-taxi huiswaarts te laten delen. Uit de 17 pitches koos de jury uiteindelijk de volgende winnaars:

De Bliqsem-ondernemerslunch, de prijs voor het meest opvallende idee, was voor team Food Climate Control. Dit team dat ondanks vele slides (een don’t volgens spreker Remco Claassen) toch een sterk verhaal neerzette dat bleef ‘plakken’.

De derde plaats ging naar team PayFest dat een app presenteerde om met vrienden een pot te kunnen maken tijdens een festival of concert. Zo kan iedereen naar verbruik zijn bijdrage leveren en kun je snel en gemakkelijk betalen.

De tweede plaats kwam voor rekening van FOOGO een outlet voor gezonde voedselproducten op stations. De jury was enthousiast over het idee en de zorgvuldige financiële onderbouwing.

De overall winnaar van Fontys Best Business 2017 werd PayProof, het team dat toevallig of niet, Rabobank koos als moederbedrijf. PayProof is een plugin voor de Rabobank-app die bij iedere pinbetaling je bonnetje digitaal ontvangt en bewaart. Handig voor de administratie en bij garantiekwesties.

PayProof straks op de markt?
Zion Nijhof, teamlid PayProof: “Het was een hele leuke en spannende competitie. We hebben er echt naartoe gewerkt om er een goed product en plan van te maken. Het ging dan ook super in het team. Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten en samen hebben we iets succesvols weten neer te zetten.” Teamlid Robert van den Boom vult aan: “Ik was er nooit zo van, maar door Fontys Best Business heb ik het samenwerken echt ontdekt. Dit is een hele leuke manier van leren, want door te doen, leer je uiteindelijk het snelst. De duizend euro die we gewonnen hebben is natuurlijk mooi, maar nog veel leuker is dat de Rabobank echt geïnteresseerd is in ons idee. Sandra Baart kwam na afloop direct naar ons toe. Binnenkort gaan we erover verder praten, dus wie weet wordt PayProof straks echt werkelijkheid!”

Succesformule
Fontys Best Business blijkt al tien jaar een succesformule die studenten enorm aanspreekt. De eerstejaars komen net kijken en leren in de zeven weken dat ze met het project bezig zijn, bijzonder veel. Begeleidende docenten geven aan: ‘je ziet ze bijna letterlijk groeien’. Met de realistische opzet van het programma, het werken voor bestaande merken en feedback van een echte vakjury slaat Fontys Best Business een duidelijke brug naar de praktijk. Initiatiefnemers Ingrid Noordman-Peels en René Kastelijn kunnen terugkijken op een geslaagd event. Op naar het volgende decennium.