Elektrisch naar Berlijn, studenten Fontys Automotive klaarden de klus

Missie Burton bereikt

2 Burton's Team Eleganceaangepast

Iedereen laten zien dat je met een klein elektrisch voertuig kan gaan en staan waar je wil, net als met een brandstofauto, was de missie die Team Elegance van Fontys Hogeschool Automotive in 2 maanden tijd heeft weten te realiseren. Door met hun zelf doorontwikkelde, geheel elektrische klassieke Burton naar Berlijn te rijden hebben zij hun missie volbracht en het bewijs geleverd aan de buitenwereld. Al heeft het team wegens veiligheidsredenen bij de hevige regenval op weg naar Berlijn de auto een stukje op de trailer moeten zetten, toch heeft het team een groot stuk op de weg af kunnen leggen met de doorontwikkelde Burton. Berlijn werd bereikt.

In Berlijn had het team een stand bij de Formula E, een internationale race voor elektrisch aangedreven voertuigen. De stand werd druk bezocht door mensen met veel positieve en enthousiaste reacties op de Burton. Zeker nadat er enkele rondes over het circuit was gereden, was iedereen razend enthousiast over Team Elegance! Zo ook Marc Mussaeus, meegereisd teamleider van de opleiding automotive: “Wat deze jongens doen is toch kei gaaf?! Geef een groep studenten een defecte elektrische auto, en 2 maanden later rijden ze met dit voertuig binnen een dag naar Berlijn!” “Het is knap hoe deze jongens met het zelf verzamelde budget en tijdsbestek in Berlijn hebben weten te komen” zei Remei Murcia, engineer bij Altran. Jack Hudson, organisator van de Formula E, zei zelfs letterlijk; ‘best car’.

Omdat het schooljaar er voor Team Elegance bijna op zit, zijn de studenten momenteel in Helmond de puntjes op de i aan het zetten. Waarna zij het geslaagde studietraject op 23 juni zullen afronden met een borrel op de Automotive Campus Helmond waar zij aan het voertuig gewerkt hebben deze periode. Een ding is zeker: binnen korte tijd hebben zij zich een berg aan kennis eigen gemaakt rond elektrische aandrijvingen. Grotendeels op eigen kracht, net als de financiering die zij met veel sponsorgelden grotendeels zelf hebben gerealiseerd.

Volg: facebook.com/Fontysteamelegance

Rob Kluivers