Eindhoven,
februari

Edubook: interactief en altijd up-to-date

manonenmarije.jpg

Via deze weg brengen we jullie graag op de hoogte van een nieuw platform binnen Fontys Hogescholen: het Edubook. We waren voor Online Marketing al langere tijd op zoek naar een tool waarmee we het hoger onderwijs kunnen moderniseren en die ons in staat zou stellen alle actuele informatie met onze studenten te delen. Online Marketing is continu in beweging en bij het publiceren van een boek is een gedeelte van de informatie die erin staat vaak alweer achterhaald.

Digitaal studieboek en online leerplatform in één
Edumundo heeft samen met ons het Edubook E-Marketing ontwikkeld, waarvan de content op elk gewenst moment kan worden aangepast en geüpdatet. Het fungeert zowel als (digitaal) studieboek met alle benodigde content, als als online leerplatform. Studenten hebben na aanschaf van een licentie (die goedkoper is dan een analoog boek) gedurende hun gehele studie toegang tot het platform. Het edubook is volledig online, maar kan voor studenten ook offline gebruikt worden.

Zelf aan de slag
Zeker voor Hbo-studenten, waarvan bekend is dat liever zelf aan de slag gaan dan urenlang naar een docent te moeten luisteren, biedt Edubook een ideale manier van studeren. Het wordt door deeltijd CE studenten beoordeeld met een 9! De aanwezigheid tijdens de lessen is sinds de invoering ervan gestegen, alsook de kwaliteit van de eindrapporten.

Studenten monitoren en waar nodig bijsturen
De quizvragen, de toetsdatabank, de gaming cases en de links naar relevante YouTube video’s en handige artikelen worden dan ook als zeer waardevol ervaren. Studenten geven aan de interactie erg boeiend te vinden. Bovendien krijgen ze snel inzicht in de punten waaraan ze nog wat extra aandacht zouden moeten besteden. Edubook wordt gezien als een tekstboek en werkboek in een, dat ons helpt onze studenten te monitoren en waar nodig bij te sturen.

Waar wordt ons Edubook al gebruikt?
Als docent ben en blijf je verantwoordelijk voor het maken en onderhouden van de content. Edumundo verwerkt deze vervolgens in het platform. Inmiddels is ook voor andere vakken, zoals Sales, HRM, SLB, Marktonderzoek, Marketing, M&O en Bedrijfsadministratie een Edubook ontwikkeld. Fontys instituten in Eindhoven, Tilburg en Venlo werken nu met het platform dat door Fontys docenten is gemaakt, maar ook andere hogescholen, zoals de Hogeschool Dronten en de Haagse Hogeschool. Er is zelfs interesse getoond in ons Engelstalige Edubook door de universiteit in Zuid-Afrika!

Meer informatie
Is je interesse gewekt? Bekijk dan eens dit filmpje, waarin zowel Fontys docenten en studenten aan het woord komen, alsook Edumundo zelf. Marije Dahmen heeft voor haar master studie bovendien een paper geschreven over blended learning. Een deel van dit stuk is nu gepubliceerd als whitepaper door Edumundo. Mocht je na het bekijken van het filmpje of het lezen van de whitepaper nog vragen hebben, of wil je zelf aan de slag met een Edubook? Neem dan contact op met Marije Dahmen of Manon Snoeren. Wij helpen je graag!

Wat zeggen studenten zelf van het Edubook?

• Fijn dat ik in mijn eigen tijd en tempo de stof kan doornemen.
  • Het ziet er leuk en gelikt uit.
  • Het is prettig om bij sommige onderwerpen te kunnen kiezen tussen tekst- of videouitleg.
  • Fijn dat de docent nu echt ziet wie zich heeft voorbereid en in de klas mag blijven.
  • Ik werk graag voorruit en dat kan heel goed met dit systeem.
  • Onderdelen die ik niet goed begrijp, kan ik eventueel nogmaals bekijken.
  • De lessen op school zijn nu leuker en nuttiger.

Voordelen voor docenten

• Up-to-date lesmateriaal: de meest recente voorbeelden en ontwikkelingen kunnen worden verwerkt.
  • Geen eigen ontwikkelingstijd nodig, omdat het materiaal door de auteur wordt onderhouden.
  • Monitoren van de individuele student mogelijk door realtime monitoringssysteem.
  • Interactieve opdrachten die vervolgens in de les gebruikt kunnen worden.
  • Mogelijkheden tot digitale feedback door de docent, maar ook door studenten onderling.
  • Meer tijd voor feedback en begeleiding tijdens lessen in plaats van buiten de lesuren om.
Auteur: Marieke Peeters, tekstschrijver Drukletters (iov FHMM)