Eindhoven,

Docent Ewoud Jansen publiceert ‘Geld, schuld & banken’

pasfotoewoud

Ewoud Jansen, docent bij Fontys Hogeschool Marketing en Management en onder andere bekend van zijn bijdrage aan het economenpanel van Business News Radio (BNR), publiceert ‘Geld, schuld & banken’. Dit boekje is bedoeld om een aantal mythes en misverstanden rondom geldschepping en kredietverlening weg te nemen.

‘Geld, schuld & banken’ gaat over de rol van banken bij de geldcreatie en hoe dat samenhangt met kredietverlening. Het is onder andere geschreven als reactie op alle onjuistheden die hierover worden verteld door organisaties als Stichting Ons Geld en Positive Money (UK).

Toelichting ‘Geld, schuld & banken’
Banken vervullen een aantal vitale en essentiële functies in onze economie. Ze zijn onmisbare schakels in het betalingsverkeer. Daarnaast verstrekken ze krediet en zijn in die hoedanigheid ook geldscheppende instellingen. De processen van kredietverlening en geldschepping worden echter vaak niet goed begrepen. En dat leidt weer tot misverstanden en complotverhalen. Zozeer zelfs dat acteursgroep De Verleiders en Stichting Ons Geld het onderwerp via een burgerinitiatief op de agenda van de Tweede Kamer wisten te krijgen. Als gevolg van de discussie aldaar is besloten dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid ons geldstelsel gaat onderzoeken. Discussie is prima. Maar graag op basis van een juiste weergave van hoe het huidige stelsel echt werkt en niet vanuit duistere complotverhalen.

Meer informatie, zie hiervoor het persbericht.

Tot 21 april kan het boek in de voorverkoop worden besteld voor € 12,95 klik hier of hier. Daarna is de prijs via de reguliere en online boekhandel € 14,95.

Ewoud Jansen is docent bij de opleiding International Business and Management Studies. Hij is vaste columnist geweest bij De Dagelijkse Standaard, zie: http://www.dagelijksestandaard.nl/author/ewoud-jansen/ en is momenteel vaste columnist bij Jalta, zie https://jalta.nl/author/ewoud-jansen/. Met enige regelmaat verschijnen artikelen van hem op de economensite MeJudice en in de NRC en Volkskrant, zoals deze.