Eindhoven,
december

De juiste student op de juiste plaats

Samenvatting

De afgelopen drie maanden is een groot aantal voorlichtingsactiviteiten georganiseerd met als belangrijkste doel: de juiste student op de juiste plaats. Het maken van een goede studiekeuze is in feite een heel leerproces. Maar een klein deel van alle scholieren weet heel precies welke studie ze na het voortgezet onderwijs willen gaan volgen.

studiekeuze

430 voorlichters
Op scholen in het voortgezet onderwijs wordt dan ook de nodige aandacht gegeven aan loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) en Fontys draagt daar waar mogelijk graag aan bij.

De stand van Fontys op de Onderwijsbeurs in september trok ruim 20.000 bezoekers. In de periode daarna werd op 62 scholen voorlichting verzorgd met 340 presentaties van domeinen en/of opleidingen. Het Studieloopbaancentrum verzorgde 20 LOB-activiteiten in studiekeuze op scholen in de vorm van een meet & greet of bijvoorbeeld studiekeuzedebatten. Daarnaast waren er de twee open dagen van Fontys; trok de Regionale Studievoorlichtingsavond (RSVA) in Eindhoven ruim 1.000 scholieren en is Fontys begonnen met 8 oriëntatiedagen, waarbij een 30-tal scholen betrokken is. Bij al deze activiteiten waren ruim 430 voorlichters, waaronder 17 studenten voor voorlichtingsmarkten in touw.

Vernieuwingen
Komend jaar wordt een aantal vernieuwingen verder uitgerold om nog beter tegemoet te kunnen komen aan het keuzeproces van de zoekende scholier. Er wordt ingezet op meer ‘brede’ voorlichting in plaats van specifieke voorlichting over opleidingen in de eerste fase van de startende studiekiezer. In domeinpresentaties wordt gefocust op ‘Iets met…’, waarbij ervaringen van de scholier leiden tot belangstelling voor een bepaalde richting. In de ‘bollen’-voorlichting komen scholieren meer te weten van de interessegebieden en op de open dagen komen dan de specifieke opleidingen aan bod. De keuze van de scholier wordt verder ondersteund met proefstuderen en meeloopdagen. Uit de studiekeuzecheck komt vervolgens de indicatie of er sprake is van een match tussen scholier en opleiding: de juiste student op de juiste plaats.