april

De CMR: Meer dan alleen slap gelul

160195-cmr-kandidaatstelling-slide2.jpg

Fontys kent meerdere medezeggenschapsorganen, waarvan één misschien wel de belangrijkste is: de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR). Daarin zitten elf studenten en elf personeelsleden die via rechtstreekse verkiezingen worden gekozen. De CMR kan gevraagd en ongevraagd advies geven over onderwerpen die voor heel Fontys van belang zijn of consequenties hebben.

Daarnaast heeft de CMR op basis van de wet en het medezeggenschapsreglement, instemmingsrecht op een aantal onderwerpen. Als student of medewerker kun je dus een belangrijke invloed uitoefenen op het beleid binnen Fontys, want de onderwerpen zijn erg divers. Je moet alleen wel durven om je ruimte te pakken en je mening te delen. Bij de afgelopen vergadering van de CMR leverde Mattie Wethlij, docent Fontys Hogeschool Kind en Educatie, commentaar op het alcohol-, drugs- en medicijnenbeleid van Fontys. “Ik heb ingebracht dat ik het erg hiërarchisch geschreven vond; een directeur spreekt medewerkers aan. Maar ik ben van mening dat een medewerker ook een directeur aan kan spreken. Ik heb meegemaakt dat ik een toenmalige directeur aansprak op zijn vierde glas wijn bij een eindejaarssluiting terwijl zijn auto voor de deur stond. Ik heb hem aangesproken op zijn voorbeeldgedrag en zijn verantwoordelijkheden. Dat werd me niet in dank afgenomen, maar hij zette het glas wijn wel weg en ging over op water. In mijn ogen moet feedback namelijk ook ‘bottom-up’ kunnen.”

Studentenparticipatie
Fontys ziet graag dat studenten zich mengen in het reilen en zeilen van de organisatie. Echter gaat dit niet altijd even soepel en dan heb je iemand nodig die weer even alle neuzen dezelfde kant op duwt. Hans Beckers, beleidsmedewerker bij Dienst Studentenvoorzieningen, gaf dat duwtje tijdens het punt over het aankoopbeleid van eten en drinken. “Tijdens afgelopen CMR-vergadering bleek dat de studentenfractie van de CMR niet betrokken is geweest bij het aanbestedingstraject eten & drinken. Het College van Bestuur (CvB) heeft zich meermaals uitgesproken voor het intensief betrekken van studenten bij ontwikkelingen. ‘De student als partner’ is een veelgehoorde kreet. Mijn inbreng ging er over dat de studenten misschien iets te snel vergeten kunnen worden of te marginaal betrokken worden in grote projecten en aanbestedingen. Dat willen we natuurlijk allemaal niet. Het CvB gaf aan dat studenten op alle niveaus, dus ook bij grote projecten en aanbestedingen, een passende en serieuze rol moeten kunnen nemen. Vanuit de beleidsagenda student wordt hier nadere invulling aan gegeven.”

Zelf meedoen?
De CMR praat dus niet allemaal op ambtelijk niveau, maar biedt juist de kans om de stem van studenten en medewerkers echt door te laten klinken richting het CvB en de rest van de organisatie. Alleen moeten studenten en medewerkers zich wel verkiesbaar stellen voor een plek in de CMR. Aankomend weekend sluit de mogelijkheid om je kandidaat te stellen.
Lijkt het jou nou ook leuk om in de CMR plaats te nemen? Of wil je nog wat meer weten? Mail dan naar cmr@fontys.nl voor al je vragen of je aanmelding!

Auteur: Björn Rommens