Eindhoven,
oktober

Coachingsbureau Mentale Gezondheid

fhrmtheskyisthelimit.jpg

In het sportcentrum TU/e in Eindhoven vond vrijdag 7 oktober de landelijke scholingsdag USCXL voor Nederlandse universitaire sportcentra plaats. Nicole Ebben, projectleider/docent Toegepaste Psychologie, eindejaars student Janneke Wikkerink en de afgestudeerde studenten Toegepaste Psychologie Jitze Jouwsma en Kelsey Nijssen vertegenwoordigden het Coachingsbureau Mentale Gezondheid.

Als een echt team gaven zij een workshop aan medewerkers en directieleden van deze universitaire sportcentra. Allereerst lieten zij de deelnemers kennismaken met de mentale technieken die in de sportpsychologie gebruikt worden om je doel te bereiken.

Vervolgens werd een toelichting gegeven op het Coachingsbureau Mentale Gezondheid dat in samenwerking met het Radboud Sportcentrum tot stand is gekomen. Dit werd aangevuld door persoonlijke ervaringen van het team Coachingsbureau Mentale Gezondheid. Ook deelde Loes Komdeur (afdelingshoofd Sport bij Radboud Sportcentrum) haar ervaringen en stipte ze het belang aan van de samenwerking met een hogeschool.

Vanuit de zaal werd actief meegedacht over onder meer de PR naar de universiteiten; in het bijzonder gericht op de afdeling Onderzoek en Onderwijs. Op deze afdeling hebben promovendi vaak veel stress. Het streven om op ieder Nederlands universitair sportcentrum een Coachingsbureau Mentale Gezondheid te krijgen, werd met enthousiasme ontvangen. Fontys HRM en Psychologie ambieert een adviesrol om dat te realiseren en ziet dit als een kroon op deze samenwerking.

ENAS en Denk Groter Prijs
Nicole Ebben is binnenkort aanwezig bij de internationale conferentie van de ENAS (The European Network of Academic Sports Services) in Malta. Hier gaat het Radboud Sportcentrum het Coachingsbureau Mentale Gezondheid indienen voor de internationale ENAS award. In 2013 heeft het Radboud Sportcentrum eerder deze ENAS award gewonnen met het project ‘Bewegen als medicijn’. Nicole, winnaar van de Denk Groter Prijs 2016, gaat samen met het Radboud Sportcentrum voor de volgende award. The sky is the limit.

Auteur: Maikel Stams