juli

Arjen Wals spreekt bij opening studiejaar

arjenwals.jpg

Arjen Wals, Hoogleraar Transformatief Leren voor Sociaal-ecologische Duurzaamheid aan Wageningen Universiteit en aan de Universiteit van Götenburg spreekt bij de opening van het studiejaar op maandag 29 augustus over toekomstbestendig onderwijs voor een duurzamere wereld, ‘Education Unusual’. Daarin stelt hij dat ‘hoger onderwijs niet kan volstaan met het opleiden tot een baan’. Dit sluit aan bij de opdracht die Fontys zich heeft gesteld. Fontys wil met inspirerend en uitdagend onderwijs én praktijkgericht onderzoek betekenisvol zijn voor de samenleving.

Ons onderwijs en onderzoek sluiten aan bij de actuele en toekomstige vragen en behoeften van de student, het werkveld en de samenleving. Samen met onze partners in de samenleving willen wij de vragen van de toekomst mede formuleren, agenderen, onderzoeken en zo mogelijk oplossen.

Wals: “De mondiale uitdagingen waar de mensheid de komende decennia voor staat – van klimaatverandering tot groeiende ongelijkheid – vragen om andere manieren van denken en doen. Net zoals ‘business-as-usual’ geen optie meer is, is ‘education-as-usual’ dat ook niet meer. In tijden van hardnekkige ‘onduurzaamheid’ waarin we tegen ecologische, sociale en economische grenzen aanlopen moet juist het hoger onderwijs voorop lopen bij het vinden van nieuwe vormen van leren en onderzoeken die studenten en uiteindelijk de samenleving als geheel, in staat stellen het tij te keren”.

Programma
De bijeenkomst, in gebouw R5 Eindhoven, start met de officiële opening van het studiejaar door Nienke Meijer. Na de inleiding van Arjen Wals worden de Denk Groter prijzen uitgereikt door Jan Welmers en Hans Nederlof.

Deprado
Van half vijf tot zes uur wordt de muziek verzorgd door Deprado, dj Sjoerd van Moerkerk, derdejaars student IEMES, ACI. Binnenkort lees je in het Fontys nieuws een interview met Sjoerd over zijn studie en zijn ambities.

Nog niet aangemeld? Ga dan naar www.fontys/nl/openingstudiejaar

auteur: Jessy Kouwenberg