19
februari
2018
|
08:50
Europe/Amsterdam

RAAK-subsidie voor onderzoeksproject röntgenstraling en zwangere vrouwen

Om zwangere vrouwen beter voor te lichten over de gevolgen van radiologische verrichtingen voor het ongeboren kind, zoals het nemen van röntgenfoto’s of een CT-scan, is een up-to-date leidraad nodig voor medisch beeldvormende en bestralingsdeskundigen (mbb’ers) en aanvullende scholing. Om dit te bewerkstellingen hebben de opleidingen Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) van Hogeschool Inholland, Hanzehogeschool Groningen en Fontys Paramedische Hogeschool een RAAK-publiek subsidie gekregen van 300.000 euro voor het onderzoeksproject ‘Röntgenstraling En Vrouwen In VErwachting’ (REVIVE).

Medische beeldvorming met röntgenstraling is vaak essentieel om een goede diagnose te stellen. Tegelijkertijd kan de gebruikte straling nadelige bijwerkingen hebben zoals een verhoogd risico op kanker. Omdat kinderen hiervoor extra gevoelig zijn is er de laatste jaren veel aandacht voor deze risico’s. Het ongeboren kind wordt daarbij echter buiten beschouwing gelaten.

Ongerustheid over straling

Er bestaat echter ongerustheid onder zwangere vrouwen over de gevolgen voor het ongeboren kind bij de radiologische verrichtingen die zij soms moeten ondergaan”, legt Harmen Bijwaard uit, projectleider en Inholland-lector Medische Technologie. “Die onrust wordt aangewakkerd, onder andere door verschillen in praktijkvoering tussen ziekenhuizen en tussen de mbb’ers die de onderzoeken uitvoeren.” Vooronderzoek, dat de hogescholen uitvoerden in samenwerking met het werkveld, heeft uitgewezen dat mbb’ers over onvoldoende up-to-date kennis beschikken op dit gebied en dat zij behoefte hebben aan een leidraad die hen ondersteunt bij de uitvoering van onderzoeken en communicatie met patiënten.

Bijwaard: “De gemiddelde mbb’er heeft niet voldoende kennis over het onderwerp en voelt zich daarom terecht onzeker. Die onzekerheid, wordt gevoed door de verschillen in praktijkvoering op verschillende afdelingen radiologie. Die verschillen voeden op hun beurt ook de ongerustheid bij patiënten van wie zij vragen over dit onderwerp niet goed kunnen beantwoorden.”

Praktische leidraad

Het project richt zich op de ontwikkeling van een praktische leidraad voor mbb’ers met veel aandacht voor risicocommunicatie én een e-learningmodule voor bij- en nascholing van mbb’ers. De Nederlandse Vereniging voor Medische Beeldvorming en Radiotherapie (NVMBR) is aangesloten bij het project. Door de participatie van de Academie Verloskunde Amsterdam Groningen (AVAG) worden ook zwangere vrouwen zelf bij het project betrokken. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) ondersteunt het onderzoek, zodat op het gebied van risicocommunicatie over straling een belangrijke slag kan worden gemaakt.

Esther Bloemen

Esther Bloemen- van Gurp werkt als docent-onderzoeker bij Fontys Paramedische Hogeschool Eindhoven. 

 Na het afronden van haar opleiding MBRT in 1993 was ze een aantal jaar werkzaam als radiotherapeutisch laborante. Na afronding van haar master, startte ze een promotietraject dat ze in 2009 afrondde aan de Universiteit Maastricht op het onderwerp “In vivo dosimetrie in de radiotherapie”. Tijdens haar promotie ontving ze een internationale Jack Fowler Award, een award voor buitengewoon onderzoek in het veld van Radiotherapie-Oncologie. Binnen het profileringsteam Zelfregie is Bloemen betrokken bij het opzetten van innovatieve projecten in de paramedische zorg en het aanvragen van subsidietrajecten om met dergelijke projecten aan de slag te gaan. "Natuurlijk doen er ook andere docent-onderzoekers van Fontys Paramedische Hogeschool aan REVIVE mee: Saskia Tuinder en Inge Braspenning", aldus Bloemen.

De Gezonde Samenleving

Met onderzoeksprojecten als REVIVE dragen (docent)onderzoekers van Inholland en Fontys Paramedische Hogeschool bij aan De Gezonde Samenleving, een profilerend thema van Hogeschool Inholland. Dit is een samenleving waarin burgers, bij fysieke, psychische en sociale problemen, een zo gezond en sociaal mogelijk leven leiden en kunnen participeren. Een samenleving waarin mensen in hun sociale omgeving centraal staan. Waarin professionals mensen – preventief en bij problemen – activeren en ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfmanagement en empowerment. Deze professionals werken interprofessioneel en maken gebruik van de laatste (technologische) innovaties.

Voor het laatste nieuws over de voortgang van dit project lees je hier alles.

Bron: Hogeschool INHolland