januari

Project Educatief Partnerschap op website www.leraar24.nl

Het project Educatief Partnerschap van Fontys Hogeschool Pedagogiek staat de hele maand op de website leraar24.nl. ‘Door de leraar’ is een maandelijks terugkerende publicatie met daarin aandacht voor een thema of tool dat door leraren zelf is ontwikkeld.

Fontys Hogeschool Pedagogiek heeft een interactief kennisplatform ontwikkeld: educatief-partnerschap.nl. Op dit platform worden tips, tools en goede praktijkvoorbeelden rondom goed educatief partnerschap in het primair onderwijs gedeeld. Deze praktijkvoorbeelden zijn verzameld vanuit 95 basisscholen in Zuid-Limburg die verschillend zijn in ouder- en leerlingpopulatie. Naast praktische handvaten vind je ook onderzoeksresultaten uit interviews en vragenlijsten.

Over educatief partnerschap
Educatief partnerschap staat hoog op de agenda van de landelijke overheid. De afgelopen jaren is de overtuiging gegroeid dat ouders via hun betrokkenheid bij het onderwijs een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de onderwijskansen van hun kinderen. Echter ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs stagneert, zo blijkt uit landelijk trendonderzoek.

Leerkrachten in het basisonderwijs geven aan dat het een grote uitdaging is, om goed contact met ouders op te bouwen en met hen op één lijn te komen in de weinige gespreksmomenten die er zijn. Ze vinden een goede samenwerking met ouders belangrijk, omdat het goed is voor de schoolloopbaan van de kinderen. Maar ze hebben behoefte aan ondersteuning om moeilijk bereikbare ouders ‘mee’ te krijgen, of om veeleisende ouders aan te kunnen. Vooral beginnende leerkrachten vinden gesprekken lastig met ouders met andere ambities en overtuigingen of een andere cultureel-etnische achtergrond dan zijzelf hebben.

Die ondersteuning wordt geboden in de vorm van de website www.educatief-partnerschap.nl. Op de website wordt praktijkkennis over educatief partnerschap gedeeld. Het platform biedt onder andere inspiratie voor het versterken van het ouder-leraarcontact, het verbinden van verschillende opvoedmilieus, het meenemen van ouders in beslissingen met betrekking tot passend onderwijs en het bevorderen van onderwijsondersteunend gedrag in de thuissituatie. De website is interactief en wordt maandelijks up-to-date gehouden met nieuwe praktijkvoorbeelden.

Heb je ook goede ervaringen met educatief partnerschap? Deel dan je ideeën op de website via info@educatief-partnerschap.nl

Partners en RAAK-subsidie
Het project ‘Educatief partnerschap: verschillende ouders, verschillende leerkrachten’ is een samenwerking tussen Fontys Hogeschool Pedagogiek, Universiteit Maastricht, de Nieuwste Pabo en de Limburgse schoolbesturen van Innovo, Kindante. Het lectoraat Diversiteit en (Ortho)pedagogisch Handelen van Fontys Hogeschool Pedagogiek is penvoerder, projectleider is dr. Hélène Leenders. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers, docenten en studenten van de lesplaats Sittard (Pedagogiek en de Nieuwste Pabo). Voor dit gezamenlijke onderzoek is een RAAK-SIA subsidie ontvangen.